יום חמישי, 18 באוגוסט 2011

בריכות חומציות, כאבי ראש מפוברקים, מוחות מתכווצים ותחליפי חלב

התמונות בפוסט לא קשורות לתוכנו, צולמו על ידי במוזיאון של סלוודור דאלי שנמצא בעיר הולדתו פיגראס שבצפון ספרד.

5054821702_1fb7d0ece0_o

 

בריכות שחיה מסוכנות לבריאות?

ברור, כאילו דאאא. אחרת לא הייתי שואלת.

כידוע לכל, בדרך כלל משתמשים בכלור לחיטוי גם של מי שתיה וגם של בריכות שחיה. הצרה היא שבתהליך החיטוי נוצרים תוצרי לוואי מהכלור, ביניהם מה שנקרא חומצה הלואצטית, חומר לא הכי סימפטי שעלול לגרום לפגיעה בעוברים ולסרטן. מי השתיה מנוטרים באופן קבוע ויש גבול ברור לרמת החומצה ההלואצטית המותרת, והכל סבבה, אבל מה קורה בבריכות שחיה? שם המצב פחות ברור, ואין ממש פיקוח. אז במחקר חדש בדקו את רמת החומצה הזו בשתן של 49 שחיינים ועובדי בריכות בגילאים שונים, ומצאו שהרמה עולה בזמן שבין חצי שעה לשלוש שעות אחרי שחיה בבריכה.

מסקנות המחקר:

1. מכיוון שאין הרבה מחקרים על החומר הזה, לא ברור עדיין אם הרמה שנתגלתה מספיק מסוכנת כדי לגרום לנזק בריאותי או לא.

2. כמעט כל החומצה נצרכה בבליעה לא מכוונת של מי הבריכה (94%), והשאר נצרך בשאיפה (5%) או דרך העור (1%). לכן הרמה אצל הנבדקים ששחו בבריכה היתה גבוהה בהרבה מאשר אצל אלו שרק עבדו ליד הבריכה.

3. הרמה היתה גבוהה במיוחד אצל ילדים (שכנראה בולעים יותר מי בריכה).

4. רמת הכלור בבריכות פתוחות גבוהה יותר מאשר רמת הכלור בבריכות שנמצאות בתוך אולמות, אבל האויר שמסביב לבריכות הסגורות מן הסתם יותר רווי באדי כלור, ויש לכך השפעה משמעותית עבור מי שלא נכנס לבריכה.

אם כן, מה עושים??? קשה לתת המלצה בגלל שכפי שכתבתי בסעיף 1, לא ברור אם הרמה באמת מסוכנת. לדעתי – להשתדל לא לבלוע מים בטעות וזהו. לקפדנים יותר – אפשר לקנות סטיקים כאלו שמודדים את רמת הכלור בבריכה, מוכרים אותם לבריכות בבתים פרטיים ואפשר פשוט למדוד את רמת הכלור במי הבריכה.

 

מקור מ-WebMD

מקור מדעי (גישה למאמר רק בתשלום)

 5054771828_4745456275_o

 

כואב הראש? קחו גלולת סוכר!

יצא מאמר סקירה חדש שבדק תוצאות מ-119 מחקרים קליניים שונים על תרופות נגד כאב ראש. מחקרים קליניים הם מחקרים שבודקים יעילות של תרופות או טיפולים רפואיים שונים: לוקחים קבוצה גדולה של חולים, מחלקים אותה לשניים, לחצי נותנים תרופה אמיתית ולחצי תרופת פלצבו (כדורי דמה שנראים זהים לתרופה, אבל לא מכילים חומר פעיל אלא למשל סוכר). החולים לא יודעים אם קיבלו תרופה אמיתית או פלצבו, וליתר ביטחון אפילו הרופאים שנותנים לחולים את התרופות לא יודעים אם הן תרופות אמיתיות או פלצבו, כדי להימנע מכל שבב של סיכוי להשפיע על הרגשת החולים. בסוף משווים את יעילות התרופה האמיתית ליעילות הפלצבו וכך אפשר לדעת אם התרופה באמת עובדת או שלא.

אז המאמר החדש בדק את יעילותם של כדורי הפלצבו שניתנו בכל 119 המחקרים הקליניים על כאבי ראש, והתוצאות מפתיעות.

40% מהאנשים שקיבלו כדורי פלצבו דיווחו על שיפור בכאב הראש (45% מהילדים לעומת 36% מהמבוגרים), שזה אחוז לא זניח בכלל, וזה עבד גם במקרה של מיגרנות וגם בכאבי ראש “רגילים”. מכיוון שכדורי פלצבו נהנים מהיתרון של חוסר תופעות לוואי ואינם פוגעים בגוף, אולי כדאי לשקול לנסות אותם לפני שעוברים לכדורים האמיתיים. הבעיה היא שמי שלוקח אותם לא אמור לדעת שאלו כדורי פלצבו, כי אז כמובן האפקט הולך לאיבוד… מאתגר משהו, אבל אני בטוחה שתמצאו פתרונות יצירתיים.

 

מקור מ-WebMD

5054784988_c6876a3e09_o

 

שמן או מעשן בגיל המעבר? המוח שלך מתכווץ!

המחקר נערך על 1,352 אנשים בגיל ממוצע של 54. נבדקו כל מיני פרמטרים כמו משקל, עישון, לחץ דם, סוכרת, ולאחר מכן הנחקרים עברו בדיקות MRI במשך עשור שנים.

אני לא רוצה להיכנס לתוצאות בפרטי פרטים כי נבדקו המון פרמטרים שקשורים לגודל ולתפקוד של אזורים שונים במוח, אבל בגדול מצאו ש:

1. נחקרים שסבלו מיתר לחץ דם סבלו לאורך העשור של המעקב גם מהזדקנות מואצת של המוח וירידה מואצת בתפקוד הקוגניטיבי לעומת נחקרים שלא סבלו מיתר לחץ דם.

2. נחקרים שסבלו מסוכרת סבלו גם מירידה מואצת בגודל ההיפוקמפוס, זה אזור במוח שאחראי בין השאר על הזיכרון.

3. נחקרים שעישנו סבלו לאורך העשור גם מהזדקנות מואצת של המוח, גם מירידה מואצת בגודל ההיפוקמפוס, ובנוסף גם מירידה כללית מואצת בנפח המוח.

4. נחקרים שסבלו מעודף משקל סבלו גם מירידה מואצת בתפקוד הקוגניטיבי וירידה כללית מואצת בנפח המוח.

שימו לב שכל הפרמטרים במחקר הזה הפיכים – עישון והשמנה כמובן, אבל גם סוכרת ויתר לחץ דם ניתנים לאיזון באמצעות תזונה נכונה, ספורט ושמירה על משקל תקין. אני בכוונה לא מזכירה איזון תרופתי של המחלות כי הנחקרים שקיבלו תרופות לסוכרת או יתר לחץ דם נחשבו גם כן במניין החולים, כלומר האיזון התרופתי לא עזר להם מבחינת ההידרדרות המוחית!

 

מקור מ-WebMD

מקור מדעי (קישור ישיר להורדת קובץ PDF)

5054766250_805a4d355f_o

 

תחליפי חלב

חלב הוא מקור תזונתי נהדר, בעיקר לסידן וחלבונים. א-ב-ל, יש אנשים שלא רוצים או לא יכולים לשתות ממנו, אם מטעמי אלרגיה, אם מטעמי רגישות ללקטוז, אם מטעמים מצפוניים (ותעשיית החלב היא אכזרית מאוד), ואם מטעמי סתם גיוון תזונתי (אי אפשר כל הזמן רק קרמבואים וכו’). ויש המון תחליפים בשוק, רק צריך לבחור. אבל איך בוחרים? הנה כמה קווים מנחים.

לרגישים ללקטוז – אתם בוודאי כבר יודעים מי אתם. אם חלב גורם לכם לשלשולים, נפיחות בבטן והפלצות מרובות Sick smile, סביר שיש לכם חוסר באנזים שאחראי על פירוק סוכר החלב שנקרא לקטוז. במיוחד בשבילכם מייצרים חלב דל או נטול לקטוז, שטופל כבר באנזים שחסר לכם והלקטוז שבו כבר התפרק. יש גם כדורים שאפשר לקחת לפני השתיה, ומכילים את האנזים הזה כך שאפשר אפילו להנות מחלב רגיל.

לאלרגיים ממש (וזה נדיר) – אתם סובלים מגירודים, פריחה, בצקות, קשיי נשימה וכל שאר הבלגנים שאלרגיה גורמת. לא יעזור לכם חלב דל לקטוז. אתם יכולים לנסות חלב עיזים, כבשים, גמלים וכל מה שבא לכם כי סביר להניח שהאלרגיה היא לחלב פרה בלבד. אם היא לא רק לחלב פרה, יש תחליפים לא חלביים.

תחליפים לא חלביים:

הכי נפוצים הם חלב סויה, חלב אורז וחלב שקדים, אבל אפשר למצוא גם תחליפים כמו חלב קוקוס וחלב שיבולת שועל (שאפילו לא הכנסתי לכאן כי לא ראיתי כזה דבר בארץ). ליקטתי עבורכם נתונים ממגוון אתרי אינטרנט בנושא, והכינותי טבלה עם הערכים התזונתיים של כל סוג חלב. הטבלה מתייחסת לכוס אמריקאית סטנדרטית, שהיא די גדולה (כ-225 מיליליטר או ספל מלא). הכנסתי לכאן גם חלב עיזים על הדרך, שיהיה, מ’כפת’כם. אפשר ללחוץ על התמונה כדי להגדיל אותה קצת.

Untitled

כפי שניתן לראות, לכל סוג חלב יש יתרונות וחסרונות. כל אחד יעשה את שיקוליו ויבחר את סוג החלב בהתאם לצרכיו ורצונו. הטעם של כל תחליף די שונה משל חלב רגיל אז שימו לב ותטעמו לפני שאתם קונים סטוקים מטורפים הביתה!

כמה טיפים:

  • שימו לב שבתחליפי החלב כל חברה מעשירה את המוצרים שלה באחוז שונה של סידן וויטמין D וצריך לקרוא את התוית. גם אחוזי החלבון והשומן יכולים להשתנות קצת בין החברות.
  • חשוב גם לבדוק את סוג הסידן שבו מעשירים את החלב. סידן בצורת calcium carbonate נספג בגוף טוב יותר מ-calcium phosphate.
  • לטבעונים חשוב גם לבחור בתחליף חלב שיהיה מועשר בויטמין B12 אם אפשר.
  • מבחינת חלבון – חלב סויה הוא הדומה ביותר לחלב פרה מבין התחליפים (כמובן בלי לכלול חלב עיזים שהוא חלב אמיתי), חלב אורז הכי פחות דומה.
  • המרקם של חלב אורז דליל יחסית לחלב, צריך לשים לב לזה במיוחד במתכונים שבהם מחליפים חלב רגיל בחלב אורז.
  • לא כדאי לאכסן תחליפי חלב בפריזר, זה הורס את המרקם שלהם.

בתיאבון!

מקור מ-WebMD

5054138903_1512ec47af_o

 

והבוחן

הבוחן הפעם לא ביולוגי/רפואי בכלל, אבל הוא לא קל. הגיע הזמן שתלמדו משהו על אומנות. אנא כתבו בתגובות את שמות התמונות של דאלי שהופיעו בפוסט זה. הפרס הגדול השבוע הוא משחה נגד פטריות, משומשת במצב טוב. שני שמות של תמונות יספיקו להכרזה על זוכה. חיפוש מהנה!

5054837672_74354141d2_o