יום שלישי, 26 ביולי 2011

חזרתי!

זמן רב מאוד עבר מאז הפוסט הקודם, ותירוצים יש למכביר. פרוייקט חדש בעבודה שדורש זמן, עברתי דירה, כלבתי האהובה-אך-קשישה היתה חולה מאוד (כשל כליות) ולבסוף נאלצנו להרדים אותה, ובדיוק חודש לאחר מכן, אור ליום רביעי שעבר, אימצתי חתולה חדשה במקומה. החתולה החדשה נקראת בוזון-מיצי-חמוד-ברוניה-יוספה-גריזלדה, היא בת שלושה חודשים, קצת פוזלת, וכבר הספיקה לנצל לפחות אחת מתשע הנשמות שעומדות לרשותה במפגש עם מכונית. הנה תמונה של המופרעת, שכפי שניתן לראות כבר התמקמה היטב בבית ואף תפסה בעלות על מיכאל:

IMG_0051

הייתי שמחה לשים כאן גם תמונה שלה כשהיא ערה, אבל לרוע המזל יש לבוזון רק שני מצבים: שינה, וריצה תזזיתית מהירה מכדי שאפשר יהיה לתפוס במצלמה.

הצטברו לי מליוני קישורים למחקרים מעניינים שהתכוונתי לתרגם ולתמצת עבורכם, ואם תצטרכו לקרוא כאן על כולם לא יהיה לכם זמן לצאת ולהפגין על חוק החרם ועל שאר חוליי מדינתנו, לכן אני מתכוונת לבחור אך ורק את האיכותיים ביותר מבין המאמרים ולתמצת אותם שוב בצורת פוסט מבזקונים. אמרו לי שכדאי לצרף תמונות לפוסטים, כדי לשבור את רצף הטקסט ולעשות אותו יותר נעים לעין. אז אני משבצת בפוסט הזה תמונות שאיכשהו קשורות לטבע ומדע. שלא תגידו שלא משתדלים עבורכם. בכל מקרה אם זה ארוך לכם מדי אתם מוזמנים לעלעל בכותרות ולהחליט לקרוא רק חלק מהמידע.

 

פינת ההמלצה הלא קבועה

פינה חדשה בבלוג – המלצה על פוסטים מבלוגים אחרים. הפינה, כפי שמרומז בשמה, לא תהיה קבועה אלא רק אם וכאשר אמצא פוסטים מעניינים מאוד ורלוונטיים לנושאי הבלוג. אז הנה פוסט מצויין על אפיה דלת/נטולת שומן. מניסיון, אפשר להחליף בכיף את השומן שבמתכונים ברסק תפוחים וזה יוצא טעים מאוד ואין זכר לטעם תפוחי (קרדיט לאמא על האפיה ולעצמי על הטעימה).

 

האם באמת חם לכם או שאתם רק מדמיינים?

ובכן, אתם רק מדמיינים.

על מנת לבחון את העניין, נתנו לקבוצת רוכבי אופניים אומללים לרכב במשך חצי שעה על אופני כושר בטמפרטורה נמוכה (21.7 מעלות), ובטמפרטורה גבוהה (31.3 מעלות). לאחר מכן נתנו לקבוצה לרכב בטמפרטורה הגבוהה, אבל המדחום שעל הקיר הראה כאילו הטמפרטורה היא רק 26 מעלות. והתוצאה? לא במפתיע, ביצועי הרוכבים היו הגרועים ביותר בטמפרטורה הגבוהה. אבל כן במפתיע, באותה טמפרטורה כאשר הרוכבים רק חשבו שבעצם פחות חם, הביצועים היו דומים לביצועים בטמפרטורה הנמוכה (ואפילו טיפונת יותר טובים)… Disappointed smile

מקור:http://www.wired.com/playbook/2011/05/athletes-beat-heat

 

עכשיו נוחו קצת מההלם תוך כדי התבוננות בתמונה המרגיעה הבאה:

DSC_0016_452531917_l

התמונה צולמה בחצר ביתי השוויצרי לפני כשלוש שנים, בעזרת העדשה המאמממממת שלי, 105מ”מ מאקרו של ניקון.

 

סובלת מתסמונת קדם-וסתית (PMS)?

8-20% מהנשים סובלות מתסמינים ברמה בינונית עד קשה בימים שלפני קבלת הוסת. מדובר בעיקר על תסמינים כיפיים כמו שינויים חדים במצב הרוח, דיכאון, בטן נפוחה, שדיים רגישים וכאבי ראש. אין לחוקרים מושג קלוש ממה העסק נגרם (כנראה שינויים הורמונליים), אבל להלן המלצות תזונתיות שנמצא במחקרים שעשויות להקל על התסמינים (אני לא מתרגמת פה את כל מה שכתוב במאמר כי חלק מההמלצות לא אהבתי):

  • רצוי לאכול מאכלים עשירים בסידן וויטמין D (גם תוסף עוזר אבל לגבי הסידן נמצא שנשים שקיבלו אותו מהתזונה הרגילה סבלו פחות מ-PMS)
  • כנ”ל לגבי מאכלים עשירים בויטמין B1 ו-B2 (דגנים מלאים וירקות בעיקר). הממצאים נכונים רק עבור נשים שקיבלו את הויטמינים מהתזונה ולא מתוסף.
  • לא לדלג על ארוחות, כלומר לאכול כל כמה שעות כדי לא להגיע למצב של רעב. מניסיון, צניחת סוכר בשילוב עם מצבי רוח משתנים יכולה להיות הרסנית ביותר.
  • להמעיט בצריכת מלח ולשתות הרבה מים – זה טוב נגד תחושת הנפיחות. כדי להמעיט בצריכת המלחים, עדיף לאכול אוכל לא מעובד כי אליו מוסיפים הרבה מלח בדרך כלל.
  • המלצות שאינן קשורות בתזונה: פעילות גופנית עשויה לעזור לשיפור מצב הרוח. אם את עייפה – לכי לישון מוקדם יותר, זה צורך גופני אמיתי. עישון במיוחד בגילאי העשרה ותחילת העשרים מגביר סימפטומים של PMS.

איחלתי למדממת בהצלחה בהמשך דרכה.

מקור: http://women.webmd.com/features/diet-and-pms

 

נפצעתם ביד? שלבו ידיים להפחתת תחושת הכאב

בחיי, אני לא מבינה מאיפה עלה לחוקרים בכלל הרעיון למחקר המטופש הזה. דקרו קבוצת נבדקים מסכנים בידיים כשהידיים היו חופשיות או משולבות על החזה. בדקו את תחושת הכאב גם ע”י שאילת הנבדקים מה יותר כואב, וגם ע”י מדידת גלי המוח שלהם (בעזרת EEG). נמצא שכשהידיים משולבות תחושת הכאב פוחתת, גם לפי דיווחי הנבדקים וגם לפי תוצאות ה-EEG. Surprised smile

מקור: http://www.webmd.com/pain-management/news/20110520/pain-relief-strategy-cross-your-arms

 

גבוהה? את בסיכון מוגבר לסרטן  Crying face

כמובן שהגובה עצמו לא גורם לסרטן, אלא שנמצא קשר סטטיסטי כזה שככל שהאשה יותר גבוהה, הסיכוי שלה לחלות בסרטן עולה, ואני תכף אסביר, אבל קודם קצת עובדות יבשות. על כל עשרה סנטימטרים של גובה, הסיכון לחלות בסרטן עולה ב-16%. זה לא משהו ספציפי לנשים, פשוט המחקר בדק רק נשים משום מה, אבל סביר להניח שגם בגברים זה ככה. המחקר היה גדול מאוד בהיקפו ושילב למעשה 11 מחקרים שונים על למעלה ממליון נשים מצפון אמריקה, אסיה, אירופה ואוסטרליה.

יש שתי תיאוריות עיקריות שמנסות להסביר את התופעה הזו של קשר בין גובה לסרטן: האחת אומרת שבנשים גבוהות יש יותר תאים, ומכאן שהסיכון שתא מסויים יהפוך לסרטני גדול יותר. השניה אומרת שלנשים גבוהות יש בדרך כלל רמות גבוהות יותר של הורמוני גדילה, והורמוני גדילה גורמים לתאים להתחלק יותר, וכל מי שקרא את הפוסט בנושא סרטן יודע שדברים שגורמים לתאים להתחלק יותר - מעודדים סרטן.

חשוב לציין שגובה גם קשור להפחתה בסיכון לחלות במחלות לב, כך שלא הכל רע ומר.

מקור: http://women.webmd.com/news/20110720/tall-women-linked-to-greater-cancer-risk 

כפי שניתן לראות בתמונה הבאה, העכבר שלי מוגבל בתנועתו ע”י חתולה פסיכוטית שמתעקשת לישון על החוט שלו. אני מבקשת להעריך את המאמצים שאני עושה לכתוב פה פוסט למרות הקשיים הפיזיים.

IMG_0001

ועכשיו, עוד תמונה סתם בשביל הכיף:

GFP in adipocyte_2263174384_m

מה אנחנו רואים פה, אתם בוודאי שואלים את עצמכם. ובכן, אני אגלה לכם בשבוע הבא, אבל בעלי ידע בביולוגיה או תחומים קרובים מוזמנים לנחש איזה סוג תא זה ולמה הוא זוהר בירוק.

 

שטיפת ידיים בשירותים ציבוריים – טוב או רע?

איכס, נו, ברור שטוב! או שאולי…

באיזו תדירות לדעתכם מנקים את מתקני הסבון הנוזלי בשירותים ציבוריים? אם אתם חושבים בכיוון של ”כמעט אף פעם”, אתם צודקים. מתקני הסבון האלו נבדקו בבית ספר יסודי באוהיו, ונמצא שכל המתקנים היו מזוהמים בכמויות מסחריות של חיידקים, חלקם גורמי מחלות. כמות החיידקים היתה כל כך גדולה, שכשהילדים רחצו את ידיהם בסבון הזה, כמות החיידקים שעל הידיים שלהם היתה גבוהה יותר מאשר לפני הרחיצה. פי 26 יותר חיידקים מאשר לפני הרחיצה, ליתר דיוק.

מחקר מקיף יותר מצא שבאחד מכל ארבעה מתקני סבון נוזלי בארה”ב גדלים חיידקים גורמי מחלות, בעיקר פריחות, דלקות בדרכי השתן ודלקות עיניים.

אז מה המסקנה? לדעתי – אם אתם בני 15-65, אין לכם בעיות מיוחדות עם המערכת החיסונית, ואתם לא נוטים לסבול מפריחות, דלקות בדרכי השתן או דלקות עיניים, תמשיכו להשתמש במתקני הסבון הנוזלי. בכל זאת, רוב הסיכויים שהם לא מזוהמים. אם אתם מחוץ לאחד או יותר מהקריטריונים הנ”ל, קחו איתכם בתיק סבון מוצק או נוזלי קטן והשתמשו בו במקום בסבון הציבורי.

אגב, אפשר לפתור את הבעיה הזו בקלות על ידי שימוש בשקיות מילוי סבון אטומות, כאלו שמניחים בתוך המתקן של הסבון אבל הסבון לא בא במגע עם המתקן עצמו.

מקור: http://aem.asm.org/cgi/content/full/77/9/2898

 

תרופה לאסטמה התגלתה כשורפת שומן  Rolling on the floor laughing

התרופה נקראת formoterol והיא בדרך כלל ניתנת במשאף לחולי אסטמה ו-COPD. חוקרים אוסטרלים נתנו את התרופה הזו לשמונה גברים בריאים למשך שבוע, ומצאו שקצב שריפת השומן שלהם עלה ב-25%. לעומת זאת קצב שריפת החלבון שלהם הואט, שזה להיט רציני כי זה אומר שאיבוד האנרגיה לא בא על חשבון איבוד של שרירים, מה שקורה למרבה הצער בהרבה דיאטות הרזיה שלא משולבות בפעילות גופנית ואכילה מספקת של חלבונים. לטענת החוקרים, אדם במשקל 70 ק”ג שיקח את התרופה הזו ישרוף כ-200 קלוריות ביום, שזה לא בדיוק דרמטי אבל מצד שני זה שווה ערך לקילו שומן בכל 38 יום.

חסרונות: לתרופה יש תופעות לוואי של קשיי שינה ברמה קלה וחוסר תיאבון (זה חיסרון זה???). המחקר נעשה על מעט אנשים (כאמור שמונה גברים בלבד), ועדיין לא פורסם בעיתונות המדעית. בקיצור, יש עוד עבודה, אבל זה נראה מבטיח.

מקור: http://www.webmd.com/asthma/news/20110606/asthma-drug-may-be-fat-burner-pill

 

שוב, אתנחתא תמונתית, הפעם בצורת דינוזאורים תינוקות (ממוזיאון הנצ’ורל היסטורי של לונדון):

pic 176_2882624351_l

 

הבוחן

תשובות לבוחן הקודם: האמת שעבר כל כך הרבה זמן מאז הפוסט הקודם, שאני לא זוכרת בכלל ולא מוצאת מאיפה לקחתי את המידע. צטערת מאוד. אני יכולה לתת את הניחוש שלי, אבל הוא יהיה רק ניחוש. אז לדעתי המחלות שלא מועברות דרך בעלי חיים הן איידס (אני לא בטוחה, אולי יש קופים שיכולים לחלות באיידס? ואם כן, איך בדיוק נדבקים מהם…? האם ידוע מקרה כזה?), סרטן (אם לא מחשיבים וירוסים כבעלי חיים, והם גם לא מעבירים את הסרטן אלא גורמים לו), ציסטיק פיברוזיס, צליאק וטרשת נפוצה. בסכ”ה עניתם יפה מאוד. קומו בבקשה וטפחו לעצמכם על השכם, הרווחתם זאת ביושר. אתם אפילו לא באמת חייבים לקום.

ולבוחן השבוע, נא לענות בתגובות לפוסט. מהי החיה המסוכנת ביותר בעולם לבני אדם (מבחינת כמות אנשים מתים כתוצאה מפגיעת החיה), וכמה מתים בשנה? לתשומת לב המתחכמים, התשובה “החתולה שלך שרגא” לא תתקבל, והיא גם חתולה מאוד יפה ועדינת נפש.

32 תגובות:

Liraz אמר/ה...

טוב, אז לגבי ויטמינים בתוספים לעומת ויטמינים ממזון - אם כשזה מגיע מהמזון זה עוזר ומתוספים לא אני מבינה אחד משני דברים. או שהויטמין מהתוסף לא נספג כמו שצריך, או שיש עוד משהו באוכל חוץ מהויטמין. 
אפשר לבדוק את הרמות של הויטמינים האלה בבדיקת דם? איך יודעים שזה דוקא הם?

לגבי חיה - אני מהמרת על משהו שקשור לאלרגיות. אולי דבורים?

Liraz אמר/ה...

עוגי חושב שהתשובה לבוחן היא קרנף, כי קרנף רעב זה קרנף עצבני.

פזית אמר/ה...

אפשר לבדוק בבדיקת דם, אבל המחקרים לא התעסקו בזה. המחקרים בדקו קשר סטטיסטי בין אכילת מאכלים שנחשבים לעשירים בויטמינים מסויימים, לסיכוי לפתח PMS. נמצא קשר כזה עם מאכלים שעשירים בויטמינים מסוג B1, B2, D וסידן. לא ברור למה זה חייב להגיע מהמזון ולא מתוסף, ושתי התיאוריות שלך יכולות להיות נכונות, למרות שהשניה נשמעת לי יותר הגיונית כי הספיגה מהתוספים אמורה להיות טובה.

פזית אמר/ה...

לצומת לב קוראי היקרים!
אני נוסעת לטיול מחר השכם בבוקר ולא אחזור עד מאוחר בערב. על כן, שאלות/הערות/טענות שלא יופנו אלי בדקה הקרובה בטרם אלך לישון, לא סביר שיזכו למענה לפחות עד מחרתיים.

פזית אמר/ה...

כמו כן, אל תשכחו להאכיל את הדגים.

רונית אמר/ה...

צ'מעי, כל הברברת הזו על מאכלים שעוזרים ב PMS ומנפאוז לדעתי הלא מלומדת, הם לא יותר מאשר בירבורים... אני כן מאמינה בתזונה שמתאימה לגוף, שתהיה בריאה ובעיקר כמה שפחות מתועשת, אבל מזונות שמשפיעים על הורמונים? לדעתי אין דבר כזה. מה שכן, אם יש חוסרים בגוף של ויטמין זה או אחר, החסרון שלו יכול לבוא לידי ביטוי בתקופת שינויים הורמונליים וזה סוג של תמרור אזהרה שהגוף מאותת לנו, זהו. לא פחות ולא יותר.

עמרי אמר/ה...

החיה היא היפופוטם.

טרש אמר/ה...

מאוד מטריד מה שאת כותבת על הסבון, הייתי תחת הרושם שבסבון ידיים יש חומרים אנטיבקטריאלים שמונעים סיכון כזה. עד עכשיו בעיקר לא אהבתי ידיות בשירותים ציבוריים אז עכשיו יש לי עוד מקור לדאגה (תודה באמת).

שרון אמר/ה...

עניין הסבון מטריד מאוד. האם יש איזשהו ערך לשטיפת ידיים בלי סבון, או שאז זה רק החיידקים מהברז?
לגבי החיה, אם מכוניות לא נחשבות, אז אולי היתוש של המלריה? 

Eran Belinsky אמר/ה...

גם אני זוכר שהיפופוטם היא החיה המסוכנת ביותר.

Liraz אמר/ה...

אה, כן, לגבי הסבון - סבון לא אמור להרוג חיידקים?

חוץ מזה שברוב המקומות גם ככה צריך לגעת בברז אחרי ששוטפים ידיים בשביל לסגור אותו, ואז לגעת גם בידית של דלת היציאה מהשירותים, ואז מה זה נותן בכלל שרחצנו ידיים?!

Yael אמר/ה...

 
יתושה כמובן - ומכיוון שהתסמונת שיש לי היא שיום לפני שאני מקבלת - אני מקבלת תאבון כזה ששם כל בולמית ממוצעת בכיס הקטן, היינו - אני ממש מרגישה חשק לאכול מכל הבא ליד מבלי שאני באמת רעבה; סתם מן רצון עז לאכול. ולאכול. ולאכול ולאכול - ואינני סובלת מאסטמה אשר תגרום לרופאה לפרגן לי משאף-שורף-קלוריות, הריני להזהיר את כל היתושות בעולם שאני יותר חזקה מסטיב אוסטין.
 
ליטוף בעורף ממני לברוניה (נראית פינוקי כשהיא ישנה, ממש מלאך :-)) -- http://videosift.com/video/How-to-deactivate-a-cat (לא בטוחה שזה נעים :-/).

Yael אמר/ה...

יתושה כמובן - ומכיוון שהתסמונת שיש לי היא שיום לפני שאני מקבלת - אני מקבלת תאבון כזה ששם כל בולמית ממוצעת בכיס הקטן, היינו - אני ממש מרגישה חשק לאכול מכל הבא ליד מבלי שאני באמת רעבה; סתם מן רצון עז לאכול. ולאכול. ולאכול ולאכול - ואינני סובלת מאסטמה אשר תגרום לרופאה לפרגן לי משאף-שורף-קלוריות, הריני להזהיר את כל היתושות בעולם שאני יותר חזקה מסטיב אוסטין.
 
ליטוף בעורף ממני לברוניה (נראית פינוקי כשהיא ישנה, ממש מלאך :-)) -- http://videosift.com/video/How... (לא בטוחה שזה נעים :-/).

Yael אמר/ה...

בתקווה שהקישור יעבור הפעם:

http://videosift.com/video/How-to-deactivate-a-cat

ואם כבר אז גם קצת בררררררר לדמיון מודרך (כי לא ב-א-מ-ת חם היום, בחוץ בכלל סתיו):

http://www.youtube.com/watch?v=p09-HWCV5PA

תומר אמר/ה...

התא בתמונה הירוקה הוא תא אדיפוז. אני יודע את זה גם כי אני נורא חכם, וגם כי זה מופיע ב-טולטיפ כששמים את סמן העכבר על התמונה. הוא זוהר כי הוא נצבע פלואורוצנטית

תומר אמר/ה...

אי אפשר לקבל ויטמין D ממזון בכמות סבירה, אלא אם זה מזון מתוסף, ואז אני לא רואה הבדל בין זה לבין לקיחת כדור עם הארוחה

תומר אמר/ה...

אין "חומרים אנטיבקטריאלים", הסבון אמנם הורג ומסיר חיידקים, אבל רק בשיעור של כ- 50% מהכמות ההתחלתית

פזית אמר/ה...

אוי, אני מפגרת.

פזית אמר/ה...

נכון, אלא אם כן אוכלים רק דגים מגעילים ושותים רק חלב מועשר. בכל אופן המחקר דיבר על סידן וויטמין B1 ו-B2 מהמזון, וויטמין D בלי קשר לאוכל.

פזית אמר/ה...

עוגי טועה.

פזית אמר/ה...

אני לא יודעת. כל התחום הזה של השפעת המזון על הגוף נורא מסובך ותכלס החוקרים לא יודעים יותר מדי. מה שנמצא בקבוצת המחקרים הזו זה שנשים שאכלו מאכלים עשירים בויטמינים הנ"ל וסידן סבלו פחות מ-PMS, אז מה זה אומר? מצד אחד אין כאן הוכחה של סיבה ותוצאה אלא רק קשר נסיבתי. מצד שני לא היה פה קשר בין אכילה בריאה באופן כללי אלא רק עם ויטמינים ספציפיים, ובלי קשר לחוסר בויטמינים האלו. אז להגיד לך שאם יש לך PMS ותאכלי מאכלים עשירים בויטמינים הנ"ל זה יעזור אני בטח לא יכולה, אבל אולי זה כן. ובכל מקרה זה בריא, כך שנזק לא יכול להיגרם.

פזית אמר/ה...

אכן היתוש, ברכותי למנצחת!

לגבי הסבון, יש ערך מינימלי לשטיפת ידיים בלי סבון, אבל בעיקרון לא ממש. תסתכלי בגוגל+ על הפוסט שלי לגבי הפוסט הזה, יש שם דיון קצר עם ד"ר קרן לנדסמן, ובניגוד לדוקטורטים הבלאי שלנו היא באמת רופאה :P

פזית אמר/ה...

היפופוטם הוא אכן אלים ואגרסיבי, אבל אי אפשר להתחרות עם מעל שני מליון איש שמתים כתוצאה מיתוש המלריה המעצבן (כלומר הפרזיט שהיתוש נושא).

פזית אמר/ה...

*בשנה, שני מליון איש בשנה.

פזית אמר/ה...

בברזים צריך להתקין אינפרה אדום אוטומטי כזה, ואת הדלת פותחים עם מגבוני נייר. אפשר גם לסגור את הברז עם מגבוני נייר, למי שבאמת מוטרד.

פזית אמר/ה...

וכמובן אפשר גם בעזרת בעיטות.

פזית אמר/ה...

אכן יתושה, אבל שרון ניחשה קודם כך שלצערי הפרס הגדול הולך אליה. אני אמסור לברוניה.

אריק אמר/ה...

אם אתה כל כך חכם- זה תא של שומן לבן או של שומן חום? ;-)

(אני חושב שאני יודע את התשובה).

פזית אמר/ה...

לא, לא. זו שורת תאים (3T3-L1) ממויינת שהודבקה באדנו-וירוס שמבטא GFP. בעיקרון זה נראה יותר דומה לשומן חום כי יש הרבה בועיות שומן ולא אחת גדולה כמו בשומן לבן, אבל זה רק בגלל שהתאים בתרבית לא מגיעים לשלב התמיינותי מספיק רחוק.

תומר חכם אמר/ה...

איזה לבן ואיזה חום? אתה לא רואה שזה ירוק??

ולנסיה אמר/ה...

אני בכלל הייתי מנחשת שהחיה היא אדם...
מראה מה אני יודעת :P.

אנונימי אמר/ה...

Hi there just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to
be running off the screen in Safari. I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I thought I'd post
to let you know. The design look great though! Hope you get the issue fixed
soon. Thanks

My blog ... removing