יום שבת, 19 בפברואר 2011

הצהרת כוונות ובוחן מגעיל במיוחד לכבוד פתיחת הבלוג

קודם כל הצהרת כוונות. מי אני ומה אני רוצה שיהיה בבלוג הזה? אני ביולוגית, רשמית התארים שלי הם בביוכימיה אבל מעשית התעסקתי קצת בביולוגיה מולקולרית, קצת בפיזיולוגיה, הרבה במטבוליזם (במיוחד בהקשר של סוכרת מבוגרים), ולאחרונה קצת בביו-הנדסה. את התואר הראשון והשני עשיתי באוניברסיטת תל אביב, את הדוקטורט באוניברסיטת באזל בשוויץ, ופוסט קצר בהרווארד. כיום אני במשרת מחקר עם טייטל לא לגמרי ברור (עמיתת מחקר/פוסטדוקית/מדריך-דוקטור) בבר אילן.

אני אוהבת לעיין באתרי חדשות רפואיות, ולפעמים נתקלת בכתבות שנראה לי שאולי יעניינו לא רק משוגעים לדבר כמוני. הצרה היא שהחדשות המעניינות באמת הן בדרך כלל באנגלית, ואם הן כבר מתורגמות לעברית זה מופיע במקומות לא אמינים, הרי הם העיתונים הפופולריים בארצנו. בחיי, אי אפשר לסמוך כמעט על שום דבר שכתוב שם. גיבוב של שטויות. כותרות מופרכות שכל תפקידן הוא למשוך תשומת לב, מידע לא נכון או לא מדוייק, דיווחים חלקיים ומגמתיים, הצגת מידע על רפואה אלטרנטיבית כאילו הוא רפואה אמיתית, ועוד.
אז חשבתי שיהיה נחמד אם כשאתקל במשהו נחמד כזה אתרגם אותו לעברית ולשפה פשוטה כך שכולם יוכלו להבין. אני מבטיחה לשמור על דיוק מדעי, גם אם זה אומר שהמידע יהיה קצת יותר אפור מאשר במקומות אחרים... עדיף לדעת את האמת המרה מאשר לחיות באשליה שבעוד דקות ספורות מישהו הולך למצוא תרופה לסרטן, או להגדיל ציצים ללא ניתוח וללא כאבים, לא?

כידוע לחלקכם, תיכננתי לפתוח עם תרגום של הכתבה על איך אבץ עוזר להצטננות, אבל וואינט המאנייקים הקדימו אותי, והדיווח שם במקרה הזה די נאמן למקור. לא מצאתי שום דבר אחר שהפיל אותי לקרשים בחדשות הרפואה מרחבי העולם, ולכן החלטתי להביא סיכום קצר של כל מיני כתבות שכמעט הפילו אותי לקרשים. אבל זה בפוסט הבא, אחרת יצא נורא ארוך.

כדי לא לאכזב אתכם עם יותר מדי מלל בלי תמונות, החלטתי להביא כאן את אחד הבחנים שמתפרסמים מדי שבוע בעיתון המדעי הרפואי הכי נחשב בעולם, The new england journal of medicine. בבוחן הזה הם מפרסמים תמונה של מחלה כלשהי, ונותנים 5 אפשרויות לאיבחון המחלה לפי התמונה. אני שמה את התמונה בקישור ולא בגוף הפוסט כי היא מגעילה ביותר, אז אם אתם לא אוהבים תמונות של אנשים מעוותים פשוט אל תלחצו על הקישור. אתם יכולים עדיין להשתתף בסקר, ממילא אף אחד כאן לא באמת יודע לאבחן... את התשובה לגבי מהי האבחנה הנכונה אגלה לכם בתגובה לפוסט הזה. לא להציץ לפני שאתם ממלאים את התשובה בבוחן!!!
אז הנה הקישור לתמונה המגעילה, והתשובות לבוחן למטה. בהצלחה!

בוחן מס` 1: מהי המחלה המגעילה שנראית בתמונה?


4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא מגעיל ולא מחלה

פזית אמר/ה...

שכחתי להעתיק לכאן מהבלוג בתפוז את התשובה הנכונה לבוחן:

תסמונת אייזנמנגר. במקרה זה, הפגם המבני הוא אי סגירה של חיבור בין אבי העורקים לעורק הריאה. החיבור הזה קיים באופן טבעי בעוברים כדי לעקוף את הריאות (עוברים ממילא לא נושמים), אבל אם הוא לא נסגר לאחר הלידה זה גורם לעירבוב של דם מחומצן מהריאות עם דם עני בחמצן, ופוגע ביכולת לבצע מאמץ גופני. החיבור נמצא אחרי ההתפצלות של העורק שמוביל דם לחלק העליון של הגוף, לכן הידיים נראות נורמליות. אבל הרגליים סובלות מנפיחות וכיחלון עקב מחסור תמידי בחמצן.

Anonymous אמר/ה...

לא מגעיל ולא מחלה

פזית אמר/ה...

שכחתי להעתיק לכאן מהבלוג בתפוז את התשובה הנכונה לבוחן:

תסמונת אייזנמנגר. במקרה זה, הפגם המבני הוא אי סגירה של חיבור בין אבי העורקים לעורק הריאה. החיבור הזה קיים באופן טבעי בעוברים כדי לעקוף את הריאות (עוברים ממילא לא נושמים), אבל אם הוא לא נסגר לאחר הלידה זה גורם לעירבוב של דם מחומצן מהריאות עם דם עני בחמצן, ופוגע ביכולת לבצע מאמץ גופני. החיבור נמצא אחרי ההתפצלות של העורק שמוביל דם לחלק העליון של הגוף, לכן הידיים נראות נורמליות. אבל הרגליים סובלות מנפיחות וכיחלון עקב מחסור תמידי בחמצן.